揚妻直樹・岸田 治・油田照秋・揚妻芳美(2019),熊野地方・古座川流域におけるニホンミツバチ伝統的養蜂の現状.北海道大学演習林研究報告,71: 1-9.
Berkes F. Traditional ecological knowledge in perspective. In:Traditional ecological knowledge concepts and cases (Inglis JT ed.). pp. 1-9. International Program on Traditional Eco- logical Knowledge and International Development ResearchCentre, Ottawa. 1993.
Bird DW and Bliege Bird R. Martu children's hunting strategies in the Western Desert, Australia. In: Hunter-gatherer child- hoods Evolutionary, developmental, and cultural perspectives(Hewlett BS and Lamb ME eds.). pp. 129-146. RoutledgeNew York. 2005.
Boyette AH. (2013), Social learning during middle childhood among Aka foragers and Ngandu farmers of the Central Afri-can Republic. PhD dissertation. Washington State University.Vancouver.
Eyssartier C, Ladio AH, and Lozada M. (2008), Cultural Trans- mission of Traditional Knowledge in Two Populations of NorthWestern Patagonia. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 4: 25. DOI:10.1186/1746-4269-4-25.
Gallois S, Lubbers MJ, Hewlett B and Reyes-Garcća V. (2018),Social Networks and Knowledge Transmission Strategies among Baka Children, Southeastern Cameroon. Human Na- ture, 29: 442-463.
Hewlett BS, Fouts HN, Boyette AH and Hewlett BL. (2011),Social learning among Congo Basin hunter gatherers. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 366: 1168-1178.
池谷和信.博物館の展示場で生き物文化を考える―ミツバチと人の関係から.野生性と人類の倫理 ポストドメスティケーションを捉える 4 つの思考.(卯田惣平 編).65-82.東京大学出版会.東京.2021.
Johannes RE, Freemann MMR and Hamilton RJ. (2000), Ig-nore ˆshers' knowledge and miss the boat. Fish and Fisheries, 1(3): 257-271.
香坂 玲・内山愉太・田代 藍(2018),過疎化・人口減の縮小社会における伝統的生態学的知識の喪失とイノベーション.日本健康学会誌,84(6): 214-223.
Ladio AH. (2001), The Maintenance of Wild Edible Plant Gathering in a Mapuche Community of Patagonia. Economic Botany, 55: 243-254.
Lang DJ, Wiek A, Bregmann M, StauŠacher M, Martens P,Moll P, Swilling M and Thomas CJ. (2012), Transdisiplinary research in sustainability science:practice, principle, and challenges. Sustainability Science, 7: 25-43.
松田裕之・牧野光琢.地域知と知床世界遺産.地域環境学 トランスディシプリナリー・サイエンスへの挑戦.(佐藤哲・菊池直樹 編).60-95.東京大学出版会.東京.2018.
松井 健.マイナー・サブシステンスの世界―民俗世界における労働・自然・身体.民俗の技術.(篠原徹 編).247-254.吉川弘文館.東京.1998.
松井 健(2009),ムシのドメスティケーション.ドメスティケーション―その民族生物学的研究.国立民族学博物館調査報告,84: 247-263.
Mazzocchi F. (2006), Western science and traditional knowledge. despite their variations, diŠerent forms of knowledge can learn from each other. EMBO reports, 7: 463- 466.
溝田浩二.ニホンミツバチが暮らす島―対馬の伝統養蜂をめぐる旅.16-17, 18-50,53-54.宮城教育大学・環境教育実践研究センター 仙台市.2014.
中村 純(1996),適応としてのトウヨウミツバチの逃去.玉川大学農学部研究報告,34: 81-102.
大村敬一(2012),技術のオントロギー:イヌイトの技術複合システムを通してみる自然=文化人類学の可能性.文化人類学,77(1): 105-127.
R Core Team. (2020), R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
Ribbink AJ. Western Indian Ocean Programmes, the Coe-lacanth an icon for marine biodiversity and conservation. In: Marine Biodiversity in Sub-Saharan Africa: the Known and the Unknown, (Decker C, Gri‹ths C, Prochazka K, Ras C,and Whitˆeld A eds.). pp.246-252. 23-26 September 2003 Workshop Reports, cape town. 2003.
Santiago FH, Moreno JP, Cazares BX, Suarez JJA, Trejo EO and de Oca GMM. (2016), Traditional knowledge and use of wild mushrooms by Mixtecs or ~Nuu savi, the people of the rain, from south eastern Mexico. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 12(1): 35e56.
SantoDomingo AF, Castro-Dćaz L and Gonzalez-Uribe C. (2016), Ecosystem research experience with two indigenous communities of Colombia: the ecohealth calendar as a par-ticipatory and innovative methodological tool. EcoHealth, 13(4): 687e97.
佐々井飛矢文・中村仁美(2016),丹後地方の食生活にみられる共同体の意識―袖志地区の磯漁における「おかずとり」―.日本家政学会誌,67(11): 597-609.
Sato T. Integrated local environmental knowledge supporting adaptive governance of local communities. In: Multicultural Knowledge and the University. (Alvares C ed.). 268-273. Multiversity. Mapusa. 2014.
佐藤 哲.知識を生み出すコモンズ―地域環境知の生産・流通・活用.日本のコモンズ思想.(秋道智彌 編).196-212.岩波書店.東京.2014.
佐藤 哲.フィールドサイエンティスト 地域環境学という発想.174-210.東京大学出版会.東京.2016.
Setalaphruk C and Price LL. (2007), Children's Traditional Ecological Knowledge of Wild Food Resources: A Case Study in a Rural Village in Northeast Thailand. Journal of Ethnobiol- ogy and Ethnomedicine, 3: 33.
Somnasang P and Moreno-Black G. (2000), Knowing, Gather-ing and Eating: Knowledge and Attitudes About Wild Food in an Isan Village in Northeastern Thailand. Journal of Ethnobi- ology, 20: 197-216.
Stevenson MG. (1996), Indigenous knowledge in environmental assessments. Arctic, 49: 278-291.
Sturgis P and Allum N. (2004), Science in society: re-evaluating the deˆcit model of public attitudes. Public understanding of science, 13(1): 55-74.
菅原道夫.ミツバチ学―ニホンミツバチの研究を通し科学することの楽しさを伝える―.43-46, 60-66.東海大学出版社.東京.2005.
竹川大介.あえてドメスティケートしない野育という関係性.野生性と人類の論理 ポストドメスティケーションを捉える 4つの思考.(卯田惣平 編).45-64.東京大学出版会.東京.2021.
宅野幸徳.(1993),対馬の伝統養蜂.民具研究,103: 1-13.
対馬市.第 2 次対馬市総合計画.12-21.対馬市総合政策部政策企画課.対馬市.2016.
Uchiyama Y, Matsuoka H and Kohsaka R. (2017), Apiculture knowledge transmission in a changing world: Can fgamily- owned knoledge be opened? Journal of Ethnic Food, 4: 262- 267.
卯田宗平.いま,野生性を問うことの意義.野生性と人類の論理ポストドメスティケーションを捉える 4 つの思考.(卯田惣平 編).347-366.東京大学出版会.東京.2021.
山口裕文(1998),照葉樹林文化の一要素としてのニホンミツバチの養蜂―対馬のハチドウとハチドウガミを事例にして―.ミツバチ科学,19(3): 129-136.
米澤大真・宮部和幸(2017),養蜂業者における初期技術形成に関する一考察ー山形県の養蜂業者を事例として.農林業問題研究,53(4): 203-208.
吉田忠晴.ニホンミツバチの飼育法と生態.19-33, 37.玉川大学出版会.東京.2000.
吉田忠晴(2001),対馬の養蜂.自然と文化,67: 40-43.