リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

リケラボ 全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索するならリケラボ論文検索大学・研究所にある論文を検索できる

リケラボ 全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索するならリケラボ論文検索大学・研究所にある論文を検索できる

大学・研究所にある論文を検索できる 「看護学生コンピテンシー評価指標の信頼性・妥当性 および関連要因の検討」の論文概要。リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

コピーが完了しました

URLをコピーしました

論文の公開元へ論文の公開元へ
書き出し

看護学生コンピテンシー評価指標の信頼性・妥当性 および関連要因の検討

谷村 千華 德嶋 靖子 奥田 玲子 大島 麻美 吉村 純子 三好 雅之 深田 美香 佐々木 くみ子 松浦 治代 植木 賢 鳥取大学

2022.09.30

概要

The purpose of this study was to confirm the reliability and validity of the competency assessment index of nursing students and to identify the factors associated with competency. An anonymous self-administered questionnaire survey was conducted on nursing students enrolled from April 2021 to March 2022. Principal component analysis and Cronbach’s alpha coefficient were used to examine the reliability and validity of the competency factor structure. Multiple regression analysis was used to analyze related factors. As a result, the reliability and validity of the factor structure of competency were statistically clarified. As related factors of competency, “grade level” and “thinking that learning in university education gives students confidence” and “cognitive regulation strategies” were identified. In the analysis by competency sub-factors, other than grade level,[ relationship building] was affected by “being immersed in university education,” [ethical care] and [cooperation and collaboration] by “thinking that learning in university education gives students confidence”, and[ health problem-solving] and[ professional development] by “cognitive regulation strategies”. The importance of recommending experiential education in clinical practice, strengthening self-regulated learning strategies, and education to increase students’ self-confidence were suggested. The results of this study contribute to the reconstruction of education in which competencies are shared with students.

参考文献

1) 田邊政裕.学士課程教育の三つのポリシーとアウトカム基盤型教育.医学教育2017; 48 (4): 237-242.

2) 田邊政裕,朝比奈真由美,伊藤彰一,前田 崇,野口穂高,白澤浩,田川まさみ.千葉大学医学部における学習成果基盤型教育(Outcome Based Education)実質化-順次性のあるカリキュラム編成の工夫.医学教育 2011; 42(5):263-269.

3) Harden RM, Crosby JR, Davis MH. AMEE Guide No14:0utcome-based education: Partl-An introduction to outcome-based education. Medical Teacher 1999; 21: 7-14.

4) Tan K, Chana CM, Subramaniam P, Wong LP. The effectiveness of outcome based education on the competencies of nursing students. A systematic review Nurse Education Today. 2018; 64: 180-189.

5) Benner P. Educating nurses: A call for radical transformation-how far have we come?. J. Nurs. Educ. 2012; 5(1 4):183-184.

6) 田川まさみ.コンピテンス,コンピテンシーの歴史,概念,理論.アウトカム基盤型教育の理論と実践.田邊政裕編, 東京,篠原出版新社.2013. p. 39-58.

7) Charles M. Reigeluth, Brian J. Beatty, Rodney D. Myers: Instructional-Design Theories and Models, Volume IV: The Learner-Centered Paradigm of Education, 1st ed. Routledge; 2017.

8) 下平唯子.ICNの「ジェネラリスト・ナースの国際能力基準フレームワーク」とは.インターナショナルナーシングレビュー 2006; 29(3):106-108.

9) Fukuda M. Nursing Competency: Definition, Structure and Development. Yonago Acta Med 2018; 6(1 1):1-7.

10) 国際看護師協会(日本看護協会訳).ジェネラリスト・ナースの国際能力基準フレームワーク.インターナショナルナーシングレビュー 2006; 2(9 3):109-119.

11) 文部科学省.平成23年大学における看護系人材養成の在り方に関する検討会最終報告. https://www.mext.go.jp/b_menu/shingi/ chousa/koutou/40/toushin/1302921.htm( 閲覧日2021年4月9日)

12) 厚生労働省.平成23年看護教育の内容と方法に関する検討会報告書.https://www.mhlw.go.jp/stf/houdou/2r98520000013l0q- att/2r98520000013l4m.pdf(閲覧日2021年4月 9日)

13) 高瀬美由紀,寺岡幸子,宮腰由紀子 川田綾子.看護実践能力に関する概念分析:国外文献のレビューを通して.日本看護研究学会雑誌 2011; 3(4 4):103-109.

14) Pintrich PR. A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review 2004; 4: 385-408.

15) Zimmerman BJ. Self-efficacy:an essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology 2000; 25: 82-91.

16) 鈴木琴江.看護基礎教育修了時の看護実践能力尺度の開発と信頼性・妥当性の検討.日本看護学教育学会誌 2016; 2(6 2):1-13.

17) 波多野梗子,小野寺杜紀.看護学生及び看護婦の職業的アイデンティティの変化. 日本看護研究学会雑誌 1993; 1(6 4):21-28.

18) 畑野 快,及川 恵,半澤礼之.大学生を対象とした自己調整学習方略尺度作成の試み.日本教育心理学会第53回発表論文集 2011; 53: 325.

19) Katz MH. Multivariable Analysis: A Practical Guide for Clinicians, 2 nd ed. Cambridge University Press; 2006.

20) 斉木ゆかり,中村フサ子,小笠恵美子.自己評価活動で学習者は変わるのか? ─中級会話授業の自己評価活動がパフォーマンスに与える影響.アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル 2012; 4: 51-58.

21) 宮本明奈,今井多樹子,岡田麻里.看護系大学生の各学年における職業志向:テキストマイニングによる自由回答文の解析から.人間と科学:県立広島大学保健福祉学部誌 2016; 1(6 1):43-51.

22) 掛屋純子,磯本暁子.看護学生のがんの知識度と学年別知識度についての検討(第3報).新見公立大学紀要 2014; 35: 57-60.

23) 林 綾乃,會田信子,杉浦伸一.第1学年と第4学年の比較による看護学生の高齢者に対するイメージと知識・理解,コミュニケーションの特徴.日本看護医療学会雑誌 2011; 1(3 2),45-55.

24) Miyoshi M, Ueki M, Ohno K, Ohmori M. Creating an LMS ePortfolio Building System That Enhances the Quality of College Life from One That Supports Self-Regulated Learning. Yonago Acta Med. 2021; 64(4): 324-329.

25) 青柳優子.医療従事者の倫理的感受性の概念分析.日本看護科学会誌 2016; 36: 27-33.

26) 一般社団法人日本看護系大学協議会.看護学士課程教育におけるコアコンピテンシーと卒業時到達目標.https://www.janpu.or.jp/file/ corecompetency.pdf(閲覧日2022年2月20日)

27) Lim DAFN, Noble-Jones R. Interprofessional education(IPE)in clinical practice for pre-registration nursing students.: A structured literature review Nurse Education Today 2018; 68: 218-225.

28) 文部科学省 中央教育審議会.学士課程教育の構築に向けて(答申).https://www.mext. go.jp/component/b_menu/shingi/toushin/ icsFiles/afieldfile/2008/12/26/1217067_001. pdf(閲覧日2021年4月9日)

29) 安酸史子.経験型実習教育の考え方. Quality Nursing 1999; (5 8):568-575.

30) 安酸史子.学生とともにつくる臨地実習教育経験型実習教育の考え方と実際.看護教育 2000; 4(1 10):814-825.

参考文献をもっと見る

全国の大学の
卒論・修論・学位論文

一発検索!

この論文の関連論文を見る