(2021 年 11 月 18 日閲覧可)
1)日野林俊彦,清水真由子,大西賢治ほか:発
14)文部科学省:性同一性障害や性的指向・性自
達加速現象に関する研究・その 27.日本心理
認に係る,児童生徒に対するきめ細かな対応等
学会第 77 回大会発表論文集:1035,2013.
の実施について(教職員向け),4.「性同一性
2)蛯名智子,松浦和代:思春期女子における月
障害に係る児童生徒に対するきめ細かな対応の
経の実態と月経教育に関する調査研究.母性衛
生 51(1):111-118,2010.
実施等について」;3-6,2015.
15)文部科学省:公立小中学校施設のトイレの状
3)Kawase K,Matsumoto S:Peri-menstrual
況調査の結果について.https://www.mext.go.jp/
Syndrome(PEMS) Menstr uation-Associated
content/20200926-mxt_sisetujo-000010121_05.pdf
(2021 年 11 月 21 日閲覧可)
Symptoms of Japanese College Students
According to Prospective Daily Rating Records.
16)福士章子:最近の学校のトイレ事情について.
女性心身医学 11(1):43-57.2005.
東北女子大学紀要 57:66-69,2018.
4)ACOG Committee Opinion310:Endometriosis
17)男女共同参画局:「生理の貧困」地方公共団
in adolescents.
Obstetrics & Gynecology105
(4)
体 の 取 組.https://www.gender.go.jp/policy/
921-928,2005.
sokushin/kenko/periodpover ty/index.html 5)小畑孝四郎:思春期の月経困難症.思春期学
22(1):19-24,2004.
(2021 年 11 月 21 日閲覧可)
18)田島悦子,片平敬子,濱田朋美:現代女子高
6)小畑孝四郎:月経困難症.思春期学 23(4):
校生の初経および保健教育に関する意識.思春
期学 27(1):133-137,2009.
371-374,2005.
7)香川香,北村由美,二宮ひとみほか:若年女
19)甲斐村美智子:女子学生の月経の経験と自己
性の月経前症状に関する基礎研究.心身医学誌
肯定感―初経教育およびその後の月経の経験と
50(7):659 ∼ 665,2010.
自己肯定感との関連―.女性心身医学 14(3):
8)服部律子,堀内寛子,藤迫奈々重:女子大生
のセルフエフィカシーと月経時の対処行動.母
277-284,2010.
20)工藤里香:自己決定に基づくヘルスプロモー
性衛生 42(4):615 ∼ 620,2001.
ション行動をとるための思春期女子の自己受容
9)西村友香子,杉田嘉子,細野剛良:女子大学
性とその関連要因に関する研究.三重県立看護
生の月経痛への対処法のアンケート調査と蒸気
を伴う温熱シートによる月経痛の緩和効果.日
大学修士論文:1-31,2003.
21)伏見正江:医療における女性の人権擁護 産
本産科婦人科学会誌 59(2);557,2007.
婦人科受診に関する実態調査から.山梨県看護
10)黒江ゆり子:病の慢性性 Chronicity と生活
者 と い う 視 点. 看 護 研 究 35(4);287-301,
大学短期大学部紀要 5(1):11-21,2000.
22)工藤里香,牛越幸子:母親の月経に対する態
度・意識・行動と思春期女子への母親に夜家庭
2002.
11)竹中晃二:2. 健康行動理論の基本,糖尿病
内月経教育の実際.京都橘大学研究紀要 44:
52(7);507 ∼ 510,2009.
127-136,2017.
12)大谷尚:4 ステップコーディングによる質的
23)山口節子,森
祐子,小林順子:PTA 役員
データ分析手法 SCAT の提案−着手しやすく小
の母親による子どもへの月経教育の自己効力感
規模データにも適用可能な炉論化の手続き−.
と そ の 関 連 要 因. 母 性 衛 生 55(2):333 ∼
名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 54:
341,2014.
27 ∼ 44,2008.
24)生方尚絵,行田智子,宮崎有紀子:就労する
13)一般社団法人日本若者協議会,# みんなの生
理.学校の「生理休暇」についてのアンケート
− 134 −
性成熟期女性の月経随伴症状とセルフケア.母
性衛生 62(2):436 ∼ 443,2021.
看護ケアサイエンス学会誌 第2 0 巻2 号
25)福山智子:高校生が月経痛のセルフケアを獲
得するための母親参加型学習プログラムの評
価. 日 本 母 性 看 護 学 会 誌 22(1):9 ∼ 16,
2021.
− 135 −
思春期女子の月経に関する健康行動の概念
Concepts consisting health behaviors related to menstruation
among adolescent girls as viewed by yogo teachers in
elementar y and junior high schools.
Rika KUDO1), Miho FURUYAMA2)
1)Toyama Prefectural University, School of
2)Osaka Prefecture University, Graduate School of Nursing
Abstract
The purpose of this study was to clarify the yogo teachers’ concepts regarding adolescent girls'
menstruation related health behaviors in elementary and junior high schools since these teachers are in daily
contact with adolescent girls in schools. Group interviews were conducted with eight yogo teachers, and
the results were analyzed qualitatively and descriptively, using Steps for Coding and Theorization (SCAT).
The constituent concepts of adolescent girls' menstruation related health behaviors were: "Coping with
menstruation in a limited environment," "Mothers as key persons related to menstruation," "Yogo teachers’
responses," "Collaboration with hospitals and medical professionals," and "Necessity of repetitive learning
in school education." It was suggested that the menstruation related health behaviors of adolescent girls
require "learning to respond specifically to the environment," "the importance of cooperation among yogo
teachers, mothers, hospitals, and medical professionals," and "the necessity of school education and its
repetitive learning while adapting to the individual growth and development of children and students." The
need for teachers to be flexible and supportive of adolescent girls' menstruation-related health behaviors, and
to make recommendations for creating a better environment for adolescent girls.
Keywords
Menstruation-related health behaviors, Yogo teachers, Mothers, Repetitive learning,
Collaboration with medical professionals
− 136 −
...