リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

リケラボ 全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索するならリケラボ論文検索大学・研究所にある論文を検索できる

リケラボ 全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索するならリケラボ論文検索大学・研究所にある論文を検索できる

大学・研究所にある論文を検索できる 「Do 'Stay-at-Home Exercise' Videos Induce Behavioral Changes in College Students? A Randomized Controlled Trial」の論文概要。リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

コピーが完了しました

URLをコピーしました

論文の公開元へ論文の公開元へ
書き出し

Do 'Stay-at-Home Exercise' Videos Induce Behavioral Changes in College Students? A Randomized Controlled Trial

福井 一輝 広島大学

2022.03.23

概要

【緒言】
 身体活動量(Physical activity, PA)の低下は,健康を害する代表的な要因である.新型コロナウイルス感染症の流行による外出自粛では,日常生活の活動範囲が制限され,世界中の人々のPAが低下した.大学生もこの影響を大きく受け,PAや精神的健康の減少を経験したことが報告されている.加えて活動範囲の制限によって,デジタルプラットフォームの使用率が大幅に伸びたことも示されている.この状況で,デジタルプラットフォームを活用した健康に対する情報が増加してきている.新型コロナウイルス感染症の流行以前より,Webベースによる運動介入がPAおよび精神的健康に効果があることが示されてきた.そして,ストリーミング動画サイト上に動画を容易に配信することができるようになっている.活動範囲が制限されてからは,自宅でできる運動動画が多く配信されている.PAの改善にWebベースの運動介入が有効であることは示されてきたが,自宅でできる運動動画を配信するだけでPAの改善につながるかは不明である.
 本研究は,自宅でできる運動動画の配信で大学生のPAおよび精神的健康の改善が可能であるかを調査することを目的とした.

【方法】
 本研究は2021年1月10日から1月20日にかけて,研究協力者をインターネット上のWebサイトで最大150名の大学生を募集した.包含基準は,(1)20歳以上で学士課程に在籍している学生,(2)インターネットに接続されたコンピューターまたはスマートフォンが利用可能な学生とした.Googleフォームを介して調査に同意した参加者を,無作為に介入群もしくは対照群に割り当てた.8週間の介入前後でアンケート調査を実施した.介入群には,理学療法士により作成された,上肢,下肢,体幹に関してそれぞれ5分7種類,計21種類(105分)の自宅でできる運動動画(以下;動画)のURLを配信し,1日1回の動画視聴(1日3種類を推奨),視聴記録を報告するように指示した.対照群には,介入前の調査後に,動画のURLを配信せず,8週間の過ごし方に関しても指示しなかった.
 調査項目は,基本情報(年齢,性別,身長,体重),PA,健康関連の生活の質,主観的幸福感および心理的苦痛とした.PAの測定にはInternational Physical Activity Questionnaire (IPAQ)を用いた.IPAQは,3種類のPA(歩行,中等度のPA,高強度のPA)と座位時間を評価するために,9つの項目で構成されており,総PA(METmin/week)および1日の平均座位時間(h/day)を算出した.健康関連の生活の質は,Medical Outcome Study8-Item Short-Form Survey (SF-8)の日本語版質問票を用い,(1)身体機能,⑵日常役割機能(身体),(3)体の痛み,(4)全体的健康感,(5)活力,(6)社会生活機能,(7)日常役割機能(精神),(8)心の健康の8領域の各得点を求めた.主観的幸福感は, Japanese version of the World Health Organization’s Five Well-being Index (WHO-5)を,心理的苦痛は,Kessler Screening Scale for Psychological Distress (K6)を用いて合計得点を算出した.
 測定項目の正規性を確認した後に,線形混合効果モデルにより,動画の配信効果を分析し,介入群と対照群の測定値の平均値を比較した.また,結果の測定値に対する主効果および群と測定時期の交互作用も検討した.有意水準は5%とした.

【結果】
 研究への参加の同意が得られた130名を65名ずつ介入群と対照群に割り当てた.その後,介入前の調査の回答が得られた125名の参加者(介入群:60名,対象群65名)に8週間の介入を行い,その内88名(介入群:39名,対照群:49名)が介入後の調査まで完了した(離脱率:42名,32.3%).
 介入群では,週に1回30分以上動画を視聴した参加者は23名(59.0%),週に1回も動画を視聴しなかった参加者は16名(41.0%)であった.線形混合効果モデルの結果,総PAおよび座位時間に有意な交互作用(F=0.28, p=0.59; F=2.02, p=0.15)は認めなかった.SF_8では,全体的健康感にのみ有意な交互作用(F=9.52,p<0.01)を認め,WHO-5およびK6でも有意な交互作用(F=6.70, p<0.05; F=7.83, p<0.01)を示した.

【考察】
 今回,動画配信の有無によるPAへの影響は認められなかった.運動に関する動機づけの面談とWebベースの運動介入を組み合わせた研究では,それぞれ単独の介入よりもPAが増加したと示されている.今回の介入は動画を配信したのみであり,介入群の41.0%が1週間に1回の視聴も完了していないことを踏まえると,動画の配信のみではPAを向上させるには不十分であることが示された.一方で,新型コロナウイルス感染症の流行で活動範囲が制限された状況では,大学生の90.0%が健康への悪影響を懸念していた.今回,自宅でできる運動動画のような健康を意識する動画が配信されることで,参加者は健康被害の解消につながるという期待感を持ち,結果として精神的健康の改善に貢献したと考える.以上から,運動動画の配信のみではPAの改善にまではつながらないが,精神的健康には効果的であることが明らかとなった.

参考文献

1. Wegner, M.; Amatriain-Fernández, S.; Kaulitzky, A.; Murillo-Rodriguez, E.; Machado, S.; Budde, H. Systematic Review of Meta-Analyses: Exercise Effects on Depression in Children and Adolescents. Front. Psychiatry 2020, 11, 81. [CrossRef] [PubMed]

2. WHO. Global Health Estimates 2016: Deaths by Cause, Age, Sex, by Country and by Region, 2000–2016. Available online: https://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/estimates/en/ (accessed on 22 June 2021).

3. Kohl, H.W.; Craig, C.L.; Lambert, E.V.; Inoue, S.; Alkandari, J.R.; Leetongin, G.; Kahlmeier, S.; Lancet Physical Activity Series Working Group. The pandemic of physical inactivity: Global action for public health. Lancet 2012, 380, 294–305. [CrossRef]

4. Guthold, R.; Stevens, G.A.; Riley, L.M.; Bull, F.C. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: A pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants. Lancet Child Adolesc. Health 2019, 4, 23–35. [CrossRef]

5. Ministry of Health, Labour and Welfare. National Institute of Health and Nutrition. Japanese Official Physical Activity Guidelines for Health Promotion—ActiveGuide—2013. Available online: https://www.nibiohn.go.jp/eiken/english/research/pdf/active_ guide2013.pdf (accessed on 23 May 2021).

6. Andersen, L.B.; Mota, J.; Di Pietro, L. Update on the global pandemic of physical inactivity. Lancet 2016, 388, 1255–1256. [CrossRef]

7. Yunusova, A.; Lai, J.; Rivera, A.P.; Hu, S.; Labbaf, S.; Rahmani, A.M.; Dutt, N.; Jain, R.C.; Borelli, J.L. Assessing the Mental Health of Emerging Adults Through a Mental Health App: Protocol for a Prospective Pilot Study. JMIR Res. Protoc. 2021, 10, e25775. [CrossRef]

8. Suzuki, Y.; Maeda, N.; Hirado, D.; Shirakawa, T.; Urabe, Y. Physical Activity Changes and Its Risk Factors among Community- Dwelling Japanese Older Adults during the COVID-19 Epidemic: Associations with Subjective Well-Being and Health-Related Quality of Life. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17, 6591. [CrossRef]

9. Maeda, N.; Urabe, Y.; Suzuki, Y.; Hirado, D.; Morikawa, M.; Komiya, M.; Mizuta, R.; Naito, K.; Shirakawa, T. Cross-Sectional Study of the Prevalence and Symptoms of Urinary Incontinence among Japanese Older Adults: Associations with Physical Activity, Health-Related Quality of Life, and Well-Being. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 360. [CrossRef]

10. Kaneda, K.; Maeda, N.; Suzuki, Y.; Fukui, K.; Urabe, Y. Impact of the COVID-19 Pandemic on Life Space Extent and Apathy: A Comparison of Competitive Japanese Swimmers with and without Disabilities. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 5106. [CrossRef]

11. Government of Japan. Basic Policies for Novel Coronavirus Disease Control by the Government of Japan (Summary). Available online: https://www.mhlw.go.jp/content/10900000/000634753.pdf (accessed on 18 June 2021).

12. Son, C.; Hegde, S.; Smith, A.; Wang, X.; Sasangohar, F. Effects of COVID-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. J. Med. Internet Res. 2020, 22, e21279. [CrossRef]

13. Romero-Blanco, C.; Rodríguez-Almagro, J.; Onieva-Zafra, M.D.; Parra-Fernández, M.L.; Prado-Laguna, M.D.C.; Hernández- Martínez, A. Physical Activity and Sedentary Lifestyle in University Students: Changes during Confinement Due to the COVID-19 Pandemic. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17, 6567. [CrossRef]

14. Japan Sports Agency. 2021. 04. Sport in Life. Available online: https://sportinlife.go.jp/news/20210428_1.html (accessed on 22 June 2021).

15. Sebire, K. The Coronavirus Lockdown is Forcing Us to View “Screen Time” Differently. That’s a Good Thing. The Conversation. Available online: https://theconversation.com/the-coronavirus-lockdown-is-forcing-us-to-view-screen-time-differentlythats- a-good-thing-135641 (accessed on 22 June 2021).

16. Amatriain-Fernández, S.; Murillo-Rodríguez, E.S.; Gronwald, T.; Machado, S.; Budde, H. Benefits of physical activity and physical exercise in the time of pandemic. Psychol. Trauma Theory Res. Pract. Policy 2020, 12, S264–S266. [CrossRef]

17. Romeo, A.; Edney, S.; Plotnikoff, R.; Curtis, R.; Ryan, J.; Sanders, I.; Crozier, A.; Maher, C. Can Smartphone Apps Increase Physical Activity? Systematic Review and Meta-Analysis. J. Med. Internet Res. 2019, 21, e12053. [CrossRef]

18. Stockwell, S.; Schofield, P.; Fisher, A.; Firth, J.; Jackson, S.; Stubbs, B.; Smith, L. Digital behavior change interventions to promote physical activity and/or reduce sedentary behavior in older adults: A systematic review and meta-analysis. Exp. Gerontol. 2019, 120, 68–87. [CrossRef]

19. Baranowski, T. Exergaming: Hope for future physical activity? or blight on mankind? J. Sport Health. Sci. 2017, 6, 44–46. [CrossRef]

20. Parker, K.; Uddin, R.; Ridgers, N.D.; Brown, H.; Veitch, J.; Salmon, J.; Timperio, A.; Sahlqvist, S.; Cassar, S.; Toffoletti, K.; et al. The Use of Digital Platforms for Adults’ and Adolescents’ Physical Activity During the COVID-19 Pandemic (Our Life at Home): Survey Study. J. Med. Internet Res. 2021, 23, e23389. [CrossRef]

21. G*Power 3.1. Available online: http://www.gpower.hhu.de/en.html (accessed on 13 January 2021).

22. Moher, D.; Hopewell, S.; Schulz, K.F.; Montori, V.; Gøtzsche, P.C.; Devereaux, P.J.; Elbourne, D.; Egger, M.; Altman, D.G. CONSORT 2010 Statement: Updated guidelines for reporting parallel group randomized trials. BMJ 2010, 340, c332. [CrossRef]

23. Craig, C.L.; Marshall, A.L.; Sjöström, M.; Bauman, A.E.; Booth, M.L.; Ainsworth, B.E.; Pratt, M.; Ekelund, U.; Yngve, A.; Sallis, J.F.; et al. International Physical Activity Questionnaire: 12-Country Reliability and Validity. Med. Sci. Sports Exerc. 2003, 35, 1381–1395. [CrossRef]

24. Lee, P.H.; Macfarlane, D.J.; Lam, T.H.; Stewart, S.M. Validity of the international physical activity questionnaire short form (IPAQ-SF): A systematic review. Int. J. Behav. Nutr. Phys. Act. 2011, 8, 115. [CrossRef]

25. Ware, J.E.; Kosinski, M.; Dewey, J.E.; Gandek, B. How to Score and Interpret Single-Item Health Status Measures: A Manual for Users of the SF-8 Health Survey; QualityMetric Incorporated: Lincoln, NE, USA, 2001.

26. Fukuhara, S.; Suzukamo, Y. Manual of the SF-8 Japanese Version; Institute for Health Outcomes and Process Evaluation Research: Kyoto, Japan, 2004.

27. Tokuda, Y.; Okubo, T.; Ohde, S.; Jacobs, J.; Takahashi, O.; Omata, F.; Yanai, H.; Fukui, T. Assessing items on the SF-8 Japanese version for health-related quality of life: A psychometric analysis based on the nominal categories model of item response theory. Value Health 2009, 12, 568–573. [CrossRef]

28. Topp, C.W.; Østergaard, S.D.; Søndergaard, S.; Bech, P. The WHO-5 Well-Being Index: A Systematic Review of the Literature. Psychother. Psychosom. 2015, 84, 167–176. [CrossRef]

29. Lucas-Carrasco, R.; Allerup, P.; Bech, P. The Validity of the WHO-5 as an Early Screening for Apathy in an Elderly Population. Curr. Gerontol. Geriatr. Res. 2012, 2012, 1–5. [CrossRef]

30. Haapasalo, V.; de Vries, H.; Vandelanotte, C.; Rosenkranz, R.R.; Duncan, M.J. Cross-sectional associations between multiple lifestyle behaviours and excellent well-being in Australian adults. Prev. Med. 2018, 116, 119–125. [CrossRef]

31. Molenberghs, G.; Verbeke, G. A review on linear mixed models for longitudinal data, possibly subject to dropout. Stat. Model. 2001, 1, 235–269. [CrossRef]

32. Ding, D.; del Pozo Cruz, B.; Green, M.A.; Bauman, A.E. Is the COVID-19 lockdown nudging people to be more active: A big data analysis. Br. J. Sports Med. 2020, 54, 1183–1184. [CrossRef]

33. Alley, S.; Jennings, C.; Plotnikoff, R.C.; Vandelanotte, C. Web-Based Video-Coaching to Assist an Automated Computer-Tailored Physical Activity Intervention for Inactive Adults: A Randomized Controlled Trial. J. Med. Internet Res. 2016, 18, e223. [CrossRef]

34. Vandelanotte, C.; Duncan, M.J.; Maher, C.A.; Schoeppe, S.; Rebar, A.L.; Power, D.A.; Short, C.E.; Doran, C.M.; Hayman, M.J.; Alley, S.J. The Effectiveness of a Web-Based Computer-Tailored Physical Activity Intervention Using Fitbit Activity Trackers: Randomized Trial. J. Med. Internet Res. 2018, 20, e11321. [CrossRef]

35. Michie, S.; Abraham, C.; Whittington, C.; McAteer, J.; Gupta, S. Effective techniques in healthy eating and physical activity interventions: A meta-regression. Health Psychol. 2009, 28, 690–701. [CrossRef]

36. Rayward, A.T.; Vandelanotte, C.; Van Itallie, A.; Duncan, M.J. The Association Between Logging Steps Using a Website, App, or Fitbit and Engaging With the 10,000 Steps Physical Activity Program: Observational Study. J. Med. Internet Res. 2021, 23, e22151. [CrossRef]

37. Mandic, D.; Bjegovic-Mikanovic, V.; Vukovic, D.; Djikanovic, B.; Stamenkovic, Z.; Lalic, N.M. Successful promotion of physical activity among students of medicine through motivational interview and Web-based intervention. PeerJ 2020, 8, e9495. [CrossRef]

38. Nomura, K.; Minamizono, S.; Maeda, E.; Kim, R.; Iwata, T.; Hirayama, J.; Ono, K.; Fushimi, M.; Goto, T.; Mishima, K.; et al. Cross- sectional survey of depressive symptoms and suicide-related ideation at a Japanese national university during the COVID-19 stay-home order. Environ. Health Prev. Med. 2021, 26, 1–9. [CrossRef]

39. El Morr, C.; Ritvo, P.; Ahmad, F.; Moineddin, R.; Team, M. Effectiveness of an 8-Week Web-Based Mindfulness Virtual Community Intervention for University Students on Symptoms of Stress, Anxiety, and Depression: Randomized Controlled Trial. JMIR Ment. Health 2020, 7, e18595. [CrossRef] [PubMed]

40. Wiljer, D.; Shi, J.; Lo, B.; Sanches, M.; Hollenberg, E.; Johnson, A.; Abi-Jaoudé, A.; Chaim, G.; Cleverley, K.; Henderson, J.; et al. Effects of a Mobile and Web App (Thought Spot) on Mental Health Help-Seeking Among College and University Students: Randomized Controlled Trial. J. Med. Internet Res. 2020, 22, e20790. [CrossRef] [PubMed]

41. Gabrielli, S.; Rizzi, S.; Bassi, G.; Carbone, S.; Maimone, R.; Marchesoni, M.; Forti, S. Engagement and Effectiveness of a Healthy Coping Intervention via Chatbot for university students: Proof-of-concept study during the COVID-19 pandemic. JMIR mHealth uHealth 2021, 9, e27965. [CrossRef] [PubMed]

42. Berkman, N.D.; Davis, T.C.; McCormack, L. Health Literacy: What Is It? J. Health Commun. 2010, 15, 9–19. [CrossRef]

43. Diviani, N.; Putte, B.V.D.; Giani, S.; Van Weert, J.C. Low Health Literacy and Evaluation of Online Health Information: A Systematic Review of the Literature. J. Med. Internet Res. 2015, 17, e112. [CrossRef]

44. Levin-Zamir, D.; Baron-Epel, O.; Cohen, V.; Elhayany, A. The Association of Health Literacy with Health Behavior, Socioeconomic Indicators, and Self-Assessed Health from a National Adult Survey in Israel. J. Health Commun. 2016, 21, 61–68. [CrossRef]

45. Sentell, T.L.; Tsoh, J.; Davis, T.; Davis, J.; Braun, K.L. Low health literacy and cancer screening among Chinese Americans in California: A cross-sectional analysis. BMJ Open 2015, 5, e006104. [CrossRef]

参考文献をもっと見る

全国の大学の
卒論・修論・学位論文

一発検索!

この論文の関連論文を見る