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臨床看護師のための傾聴プログラム試案の検討

岩崎 絵里香 清水 裕子 榊原 智子 山本 麻理奈 香川大学 DOI:10.34390/njku.25.1_9

2021.03.30

概要

研究目的:
本研究の目的は,臨床看護師の共感的理解を高めるためのカウンセリング技法を含む傾聴プログラム試案を検討することである.
研究方法:
調査協力者は,臨床看護師35名で男性2名,女性33名であった.傾聴プログラム試案を介入とし,介入前,介入直後,介入2週間後の3時点において,共感的理解尺度と感情気分評定20尺度を調査した.傾聴プログラム試案は,モデリング学習を理論枠組みとし,マイクロ技法訓練で構成された90分のプログラムであった.
記述統計とピアソンの積率相関係数,対応のある3群の反復測定の一元配置分散分析を行った.本研究は,研究代表者と調査協力者の所属機関および代表者の論文審査機関の倫理委員会の承認を得た.
結果:
調査協力者の平均年齢は42.6歳で,40代が最も多かった.感情気分評定20尺度は,プログラム実施前より直後において有意な肯定的感情得点の増加(p<0.05)と否定的感情得点の減少(p<0.05)がみられた.この得点変化は,実施2週間後には,ベースラインに収斂された(n.s.).一方,共感的理解尺度得点は,プログラム試案の実施前に比べて,実施直後に有意に増加し(p<0.05),その変化は2週間経過後も維持された(p<0.05).また,傾聴プログラム実施直後の共感的理解尺度と感情気分評定20尺度の肯定的因子の得点との間に有意な正の相関がみられた(r=0.47,p=0.04).
考察:
介入後にみられた学習場面での肯定的感情の生起は,学習を促進させる重要な鍵であり,学習活動評価指標の一つとすることが重要である.また共感的理解が高まったことは,モデリングの一致反応の遂行がなされた成果であり,本試案がモデリングの学習過程を効果的なものとしたことが明らかである.
結論:
傾聴プログラム試案の学習は,人間関係における共感的理解を促進した.よって本試案は,臨床看護師の基礎的なコミュニケーションにおける傾聴技法の習得に有効であった.
Purpose: This study aimed to test a tentative attentive listening program involving counseling techniques to improve empathic understanding in clinical nurses.
Methods: Thirty-five clinical nurses (2 men and 33 women) participated in this study. They underwent a tentative attentive listening program and completed a questionnaire survey comprising an empathic understanding scale and 20-item emotional mood rating before, immediately after, and two weeks after the intervention. The 90-minute program consisted of micro-technique training with a theoretical framework of modeling learning. Descriptive statistics, Pearson's product-moment correlation coefficient, and one-way repeated-measures analysis of variance were used for data analysis. This study was approved by the ethical review boards of the concerned institutions.
Results: The mean age of the participants was 42.6 years, and they were mostly in their 40s. In the 20-item emotional mood rating, the positive and negative affect scores immediately after intervention were significantly higher (p < 0.05) and lower (p < 0.05), respectively, than those prior to intervention. These changes converged on the baseline scores two weeks after the intervention (n.s.). The empathic understanding score immediately after the intervention was significantly higher than that before the intervention (p < 0.05), and the change was maintained 2 weeks after the intervention( p < 0.05). Moreover, a significant positive correlation was found between the empathic understanding score and the positive affect score immediately after the intervention( r = 0.47, p = 0.04).
Discussion: Elicitation of positive emotions observed after the intervention is important for promoting learning and is a key measure for evaluating the learning activity. Moreover, the improved empathic understanding is a result of conforming to the modeling responses, which demonstrates that our program increased the effectiveness of the learning process.
Conclusion: Empathic understanding in patient-nurse relationships was enhanced by the tentative attentive listening program. Therefore, it was effective for clinical nurses to master attentive listening techniques in basic communication.

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