リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

リケラボ 全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索するならリケラボ論文検索大学・研究所にある論文を検索できる

リケラボ 全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索するならリケラボ論文検索大学・研究所にある論文を検索できる

大学・研究所にある論文を検索できる 「Effects of behavioral and functional training on Japanese preschool teacher knowledge and child behavior」の論文概要。リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

コピーが完了しました

URLをコピーしました

論文の公開元へ論文の公開元へ
書き出し

Effects of behavioral and functional training on Japanese preschool teacher knowledge and child behavior

井上 雅彦 鳥取大学

2022.03.01

概要

令和 4年 2月

井上雅彦


学位論文審査要旨






義 弘

副主査



岡 伸 一





田 正 明

主論文
Effects of behavioral and functional training on Japanese preschool teacher
knowledge and child behavior
(日本の就学前教師の知識と子どもの行動に対する行動的・機能的トレーニングの効果)
(著者:井上雅彦、井上菜穂)
令和3年 Journal of Positive Behavior Interventions

DOI:10.1177/1098300721993531

参考論文
1. Survey of Japanese welfare facility staff and special school teachers facing
difficulties at work with persons with challenging behaviors
(挑戦的行動のある人々の関わりに困難感を感じている日本の福祉職員と特別支援学校
教師の調査)
(著者:井上雅彦、金子周平)
令和2年 Yonago Acta Medica

63巻

326頁~334頁

2. Reliability and validity of the Japanese version of the Behavior Problem
Inventory-Short Form
(日本版行動問題調査票短縮版の信頼性と妥当性)
(著者:井上雅彦、稲田尚子、五味洋一、會田千重、志賀利一)
令和3年

Brain and Development

43巻

673頁~679頁

3. Interventions for students with problem behaviors: A workshop incorporating
applied behavior analysis for Japanese teachers
(問題行動のある生徒に対する介入:日本人教師のための共同的応用行動分析ワークショ
ップ)
(著者:井上雅彦、岸本智宏、福崎俊貴)
令和3年

Yonago Acta Medica

64巻

98頁~106頁













Effects of behavioral and functional training on Japanese preschool teacher
knowledge and child behavior
(日本の就学前教師の知識と子どもの行動に対する行動的・機能的トレーニングの効果)

就学前児の約10%が顕著な問題行動を示し、そのうち4〜6%が深刻な行動上の問題を抱
えていると言われている。これらの児には、自閉スペクトラム症やその他の発達障害を持
つ児童・生徒が含まれており、これらの児に関わる支援者は、発達障害の特性を理解し、
問題行動に対して適切に対応するスキルが求められる。問題行動の早期介入のためのエビ
デンスベースの心理社会的介入として行動的・機能的アプローチがあるが、近年、個々の
支援者への介入ではなく学校や園全体への介入の重要性が強調されている。しかしながら
園職員全体における行動的・機能的アプローチにおける本邦での適用例はない。そこで、
本研究では、幼稚園と保育園に勤務する就学前教師を対象に、行動的・機能的アプローチ
に基づく研修プログラムを実施し、その有効性について検証した。




地域の幼稚園と保育所に所属し、発達障害を含む問題行動を持つ子どもを担当する通常

クラスの教師・保育士25名を参加者として、問題行動に対する行動的・機能的アプローチ
に基づいた研修プログラムを実施した。プログラムはマニュアル化され、6回の行動的・
機能的アプローチに関する講義と、個別支援計画を作成するためのグループワークから構
成された。事前事後の評価指標として参加者の行動論的知識を測定する質問紙
(ABACT)、子どもの問題行動に関する質問紙(SDQ)、ビデオ撮影された行動を評価する
「子どもの行動チェックリスト」が用いられた。受講後プログラムの受容性についてのア
ンケートと1年後の追跡調査が行われた。そしてプログラム実施前と1年後における評価
指標について、統計学的に比較検討した。




介入により、管理職1名を除く24名の参加者全員が、それぞれの担当児の問題行動に対

して機能的アセスメントに基づいた個別行動支援計画を作成し、それにもとづく支援を実
施した。結果、事前・事後の参加者のABACTの得点は統計的に有意に改善した。子どもの

行動変容に関しては子どもの行動チェックリストの全ての下位項目、SDQにおいては「情
動症状」以外のすべての下位項目で統計的に有意な改善が認められた。また、1年後のフ
ォローアップにおいても両園での週1回のケーススタディーミーティングが継続されてい
た。




就学前教師を対象とした行動的・機能的アプローチにおける支援計画の作成において

は、日本の教師は機能的に等価なコミュニケーションスキルの教示ではなく、指示に従う
行動を選択する傾向が多く、文化的特徴の影響が示唆された。また支援計画で標的とされ
た行動以外の関連する広範な行動にも統計的に有意な改善が見られたこと、1年後の自主
的なケース会議の維持については、園という組織全体への介入プログラムである本プログ
ラムの有効性を示唆したものであると考えられる。参加者のプログラムの受容性評価も高
く、地域実装モデルとしての妥当性が示唆された。




行動上の問題を持つ児の就学前教師を対象とした行動的・機能的アプローチに基づく全

園介入プログラムは、教師の知識と子どもの問題行動について両者の改善をもたらすこと
が示された。本研究の成果は地域の幼稚園、保育所ベースの心理社会的介入の実装モデル
となると考えられる。

この論文で使われている画像

参考文献

Albin, R. W., Lucyshyn, J. M., Horner, R. H., & Flannery, K. B.

(1996). Contextual fit for behavioral support plans: A model

for “goodness of fit.” In L. K. Koegel, R. L. Koegel, & G.

Dunlap (Eds.), Positive behavior support: Including people

with difficult behavior in the community (pp. 81–98). Paul H.

Brookes.

Bayat, M., Mindes, G., & Covitt, S. (2010). What does RTI

(response to intervention) look like in preschool? Early

Childhood Education Journal, 37(6), 493–500. https://doi.

org/10.1007/s10643-010-0372-6

Carr, E. G., & Durand, V. M. (1985). Reducing behavior problems through functional communication training. Journal

of Applied Behavior Analysis, 18(2), 111–126. https://doi.

org/10.1901/jaba.1985.18-111

Conroy, M. A., Sutherland, K. S., Vo, A. K., Carr, S., & Ogston, P.

L. (2014). Early childhood teachers’ use of effective instructional practices and the collateral effects on young children’s

behavior. Journal of Positive Behavior Interventions, 16(2),

81–92. https://doi.org/10.1177/1098300713478666

Dunlap, G., Strain, P. S., Fox, L., Carta, J. J., Conroy, M., Smith,

B. J., Kern, L., Hemmeter, M. L., Timm, M. A., Mccart, A.,

Sailor, W., Markey, U., Markey, D. J., Lardieri, S., & Sowell,

C. (2006). Prevention and intervention with young children’s challenging behavior: Perspectives regarding current

knowledge. Behavioral Disorders, 32(1), 29–45. https://doi.

org/10.1177/019874290603200103

Gondo, K. (2006). The trend of early childhood education and

development support programs for children with special

care. Japanese Journal of Communication Disorders, 23(2),

136–142.

Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire:

A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry,

38(5), 581–586. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1997.

tb01545.x

Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the Strengths and

Difficulties Questionnaire. Journal of the American Academy

of Child and Adolescent Psychiatry, 40(11), 1337–1345.

https://doi.org/10.1097/00004583-200111000-00015

Grey, I. M., Hastings, R. P., & McClean, B. (2007). Staff training

and challenging behaviour. Journal of Applied Research in

Intellectual Disabilities, 20(1), 1–5. https://doi.org/10.1111/

j.1468-3148.2006.00359.x

Heyvaert, M., Saenen, L., Campbell, J. M., Maes, B., & Onghena,

P. (2014). Efficacy of behavioral interventions for reducing problem behavior in persons with autism: An updated

quantitative synthesis of single-subject research. Research in

Developmental Disabilities, 35(10), 2463–2476. https://doi.

org/10.1016/j.ridd.2014.06.017

Hongo, K., Iijima, N., Sugimura, R., Takahashi, C., & Hirakawa,

M. (2005). Research on childcare support for “worried”

children in childcare places. Tohoku University Education

Network Laboratory Annual Report, 5, 15–32.

Inoue, M. (2007). Behavioral training [II]. In K. Ueno, K. Takeda,

& S. Shimogi (Eds.), Theory and practice of special needs

education (pp. 159–174). Kongo.

Inoue, M. (2019). Assessments and interventions to address

challenging behavior in individuals with intellectual disability and autism spectrum disorder in Japan: A consolidated

review. Yonago Acta Medica, 62(2), 169–181. https://doi.

org/10.33160/yam.2019.06.001

Inoue, M. (2020). Functional approach for children with

challenging behaviors on Japanese preschool teachers

[Unpublished training curriculum]. https://www.masahikoinoue.com/school-wide

Inoue, M., & Oda, M. (2020). Consultation on the functional

assessment of students with severe challenging behavior in a

Japanese special school for intellectual disabilities. Yonago

Acta Medica, 63(2), 107–114. https://doi.org/10.33160/yam.

2020.05.006

Koseki, S., Mori, J., Kato, Y., & Sasaki, K. (2010). Development

of the applied behavior analysis checklist for teachers. Waseda

Journal of Clinical Psychology, 9, 87–99.

Lewis, T. J., & Newcomer, L. L. (2002). Examining the efficacy

of school-based consultation: Recommendations for improving outcomes. Child & Family Behavior Therapy, 24(1–2),

165–181. https://doi.org/10.1300/J019v24n01_11

Machalicek, W., O’Reilly, M. F., Beretvas, N., Sigafoos, J., &

Lancioni, G. E. (2007). A review of interventions to reduce

challenging behavior in school settings for students with autism

spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders,

1(3), 229–246. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2006.10.005

Matsuishi, T., Nagano, M., Araki, Y., Tanaka, Y., Iwasaki, M.,

Yamashita, Y., Nagamitsu, S., Iizuka, C., Ohya, T., Shubuya,

K., Hara, M., Matsuda, K., Tsuda, A., & Kakuma, T. (2008).

Scale properties of the Japanese version of the Strengths and

Difficulties Questionnaire (SDQ): A study of infant and school

children in community samples. Brain & Development, 30(6),

410–415. https://doi.org/10.1016/j.braindev.2007.12.003

Miyake, K., Ohmura, M., Takashima, M., Yamauchi, A., &

Hashimoto, Y. (1989). Kinder Infant Development Scale:

Manual. Hattatsu Kagaku Kenkyu Kyoiku Center.

O’Neill, R. E., Horner, R. H., Albin, R., Storey, K., Sprague, J.,

Storey, K., & Newton, J. S. (1996). Functional analysis of

problem behavior: A practical assessment guide (2nd ed.).

Brookes/Cole.

Oouchi, Y., Nozawa, Y., & Hagiwara, Y. (2018). A study on the

effects of the cooperative work between childcare workers on

self-efficacy and stress: Focusing on the effects of meetings.

Josai International University Bulletin; Faculty of Social

Work Studies, 26(3), 63–74.

Raver, C. C., & Knitzer, J. (2002). Ready to enter: What research

tells policymakers about strategies to promote social and

emotional school readiness among three- and four-yearold children. Mailman School of Public Health, Columbia

University, National Center for Children in Poverty. https://

doi.org/10.7916/D82V2QVX

Reinke, W. M., Lewis-Palmer, T., & Martin, E. (2007). The

effect of visual performance feedback on teacher use of

12 behavior-specific praise. Behavior Modification, 31, 247–

263. https://doi.org/10.1177/0145445506288967

Sasaki, G., & Noro, F. (2017). A plan, do, check, act cycle of

support for children in residential care: A management

intervention. Journal of Special Education Research, 6(1),

11–23. https://doi.org/10.6033/specialeducation.6.11

Sugai, G., & Horner, R. R. (2006). A promising approach for

expanding and sustaining school-wide positive behavior support. School Psychology Review, 35(2), 245–259. https://doi.

org/10.1080/02796015.2006.12087989

Journal of Positive Behavior Interventions 00(0)

Vo, A. K., Sutherland, K. S., & Conroy, M. A. (2012). Best in

class: A classroom-based model for ameliorating problem behavior in early childhood settings. Psychology in the

Schools, 49(5), 402–415. https://doi.org/10.1002/pits.21609

Wills, H. P., Kamps, D., Hansen, B., Conklin, C., Bellinger,

S., Neaderhiser, J., & Nsubuga, B. (2009). The Classwide

Function-Based Intervention Team Program. Preventing

School Failure: Alternative Education for Children and

Youth, 54(3), 164–171. https://doi.org/10.1080/104598809

03496230

...

参考文献をもっと見る