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大学・研究所にある論文を検索できる 「学生実習による広葉樹植林地の調査 : 2017年植栽のキハダ植林地」の論文概要。リケラボ論文検索は、全国の大学リポジトリにある学位論文・教授論文を一括検索できる論文検索サービスです。

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学生実習による広葉樹植林地の調査 : 2017年植栽のキハダ植林地

荒瀬, 輝夫 大塚, 大 小林, 元 木下, 渉 野溝, 幸雄 酒井, 敏信 信州大学

2020.09.23

概要

信州大学農学部附属AFC 手良沢山演習林において,学生実習による広葉樹植林地の調査を実施した。2017年植栽のキハダ植林地(面積0.08 ha,18植栽列,植栽時3,000本・ha⁻¹)において,立木調査(生育状況と樹高)を2019年7月に行った。キハダの生育状況は,葉の有無と着生位置,根張りの有無の組み合わせで₅段階に分類された。調査は,33名,1時間で完了した。キハダ立木は消失も含めて240本が確認され,うち79本(32.9 %)が枯死(補植必要)と判断された。樹高ごとの本数の内訳には斜面と谷側平地との間に有意差が認められ,斜面では樹高100 cm を超える個体が多く,谷側平地では樹高40 cm の個体が大多数を占めた。枯死の本数の内訳は,いずれの立地でも30 % 前後であった。実習の問題点として,実習対象地が遠いことから移動に時間を要して実稼働時間が限られたこと,0値(立木が存在しない場合)について記入の仕方が様々で集計上の支障を生じたことが挙げられた。

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参考文献

₁)荒瀬輝夫・白澤紘明・小林 元・木下 渉・野溝

幸雄・酒井敏信(2017)学生実習による演習林獣

害調査および間伐の試み.信州大学農学部 AFC 報

告,15:61-65

₂)Arase, T., Shirasawa, H., Kobayashi, H., Kinoshita,

W., Nomizo, Y. and Sakai, T. (2017) Issues in

student surveys of animal-damaged trees in a

research forest. The Annals of Environmental

Science Shinshu University, 39 : 68‒73

₃)荒瀬輝夫・白澤紘明・小林 元・木下 渉・野溝

幸雄・酒井敏信(2018)学生実習による演習林試

験地の調査―1976年植栽イチイ試験林―.信州大

学農学部 AFC 報告,16:55-60

₄)Arase, T., Shirasawa, H., Kobayashi, H., Kinoshita,

W., Nomizo, Y. and Sakai, T. (2018) Issues in

student surveys of a permanent experimental

stand in a research forest. The Annals of

Environmental Science Shinshu University, 40 :

57‒63

₅)

荒瀬輝夫・白澤紘明・小林 元・木下 渉・野溝

幸雄・酒井敏信(2019)信州大学農学部 AFC 報告

17:59-63

₆)

第10次 AFC 演習林教育研究計画編成専門委員会

編(2013)信州大学農学部附属アルプス圏フィー

ルド科学教育研究センター 演習林第10次編成教

₇)福岡イト子(1995)アイヌ植物誌.草風館,東京.

pp.189-192

₈)橋詰隼人(1994)キハダの人工造林に関する研究

Ⅲ―植栽方式による成長の違い―.日本林学会関

西支部論文集,₃:127-130

₉)片倉正行(1993)若齢キハダ人工林の成長について.

長野県林業総合センター研究報告,₈:11-19

10)河村寿昌・西川栄明(小泉章夫監修)(2014)原色

木材加工面が分かる樹種事典.誠文堂新光社,

東京.p.19

11)木村康一・木村孟淳(1981)全改訂新版 原色日

本薬用植物図鑑.保育社,大阪.pp.118-119

12)吉良今朝芳・大賀祥治・古賀信也(1993)薬用植

物の生産と流通⑴黄柏の需給とキハダの人工植栽.

九州大学農学部演習林報告,67:9-20

13)正木 隆・中村松三・太田敬之・大谷達也・大原

偉樹・杉田久志・斎藤宗勝・神林友広・長池卓男

(2003)白神山地奥赤石林道沿いのスギ・広葉樹

混交林の群集構造と₅年間の変化.東北森林科学

会誌,₈⑵:75-83

14)村山忠親(村山元春監修)(2013)増補改訂 原色

木材大事典185種.誠文堂新光社,東京.p.8

15)中川重年(1982)神奈川県高麗山におけるキハダ

人工林の成長.神奈川県林業試験場研究報告,₈:

1-10

16)岡本拓也・荒瀬輝夫・小林 元・木下 渉・野溝

幸雄・浅田賢史・熊谷市雄(2008)ヒノキ新植地

における獣害の現況把握と補植苗数決定の試み.

信州大学農学部 AFC 報告₆:51-59

17)松田氏叔・菅井文男(1980)キハダ林の実態調査,

新潟県林業試験場研究報告,23:59-70

18)信州大学農学部附属アルプス圏フィールド科学教

育研究センター編(2018)信州大学農学部附属ア

ルプス圏フィールド科学教育研究センター 第₁

次編成運営計画.信州大学農学部 AFC,南箕輪.

134 pp.

19)塚原雅美・箕口秀夫(2000)新潟県のスギ人工林

における定着広葉樹の樹種と立地環境特性.新潟

県森林研究所研究報告,42:15-23

学生実習による広葉樹植林地の調査

77

Survey of an afforested area with broad-leaved trees conducted as practical training for

students: the case of an Amur cork forest established in 2017

Teruo ARASE, Dai OTSUKA, Hajime KOBAYASHI, Wataru KINOSHITA,

Yukio NOMIZO and Toshinobu SAKAI

Education and Research Center of Alpine Field Science, Faculty of Agriculture, Shinshu University

Summary

A survey of tree inventory data was conducted in a broad-leaved forest area at Terasawayama

Research Forest as part of practical training for students at the Faculty of Agriculture, Shinshu University.

Specifically, the growth conditions and tree height were recorded in an Amur cork (Phellodendron

amurense) forest established in 2017 (18 rows with a density of 3,000 trees per ha in an area of 0.08 ha), in

June 2019. For growth conditions, five stages (a combination of ʻpresence or absence of leavesʼ, ʻposition of

leavesʼ and ʻpresence or absence of root tensionʼ) were classified. The survey was completed by 33 people in

approximately one hour. Of the 240 Amur cork trees that were counted, 79 (32.9 %) were dead and needed

to be replanted. A comparison of the number of trees and tree height showed a significant difference

between individuals on slopes and in flatland areas; for example, the proportion of the trees taller than >100

cm was high on slopes, while most individuals in the flatland areas were less than 50-cm. The proportion of

dead trees was approximately 30% in each stand. As in most practical training exercises involving students

that need to be transported to the study site, the length of time spent on the actual surveys was somewhat

limited. In addition, students recorded ʻnull dataʼ (i.e., the absence of a tree) using a variety of methods,

which complicated the data analysis.

Key words: Terasawayama Research Forest, Practical training for students, Afforestation using broadleaved trees, Amur cork (Phellodendron amurense), Surveys for collecting tree inventory data

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